224

Райдужний триколор: Nokia, Citi, Coca-Cola, Nike


The Village вирішив з'ясувати, чи дотримуються міжнародні корпорації принципів рівноправності стосовно своїх співробітників в Росії. У результаті ми істотно розширили добірку "відмазок" піар-менеджерів.

Райдужний триколор: Nokia, Citi, Coca-Cola, Nike

Щороку американська правозахисна організація Human Rights Campaign складає рейтинг роботодавців, найбільш дружні до ЛГБТ- співробітників. Компанії, які входять до цього рейтингу, зобов'язуються не дискримінувати претендентів за ознакою сексуальної орієнтації, надають сімейні страховки одностатевим партнерам співробітників, проводять тренінги з толерантності та цінності різноманітності, спонсорують ЛГБТ-організації. Деякі (наприклад, Chevron, General Motors, Deloitte, Nokia), крім цього, оплачують гормональну терапію для співробітників-трансгендерів. Компанії, які набрали більше всіх балів за більшістю критеріїв, увійшли до хіт-парад Best Places to Work-2014.

The Village вирішив з'ясувати, як у російських підрозділах цих компаній дотримуються міжнародних зобов'язаннь і чи мають російські ЛГБТ-співробітники такі ж права, як їх американські колеги.

Кореспондент The Village Олександра Шевельова відібрала зі списку Best Places to Work 36 широко відомих компаній з різних областей (банки, одяг, автомобільний бізнес, IT, консалтинг, фармацевтика, FMCG, готелі та інше) і відправила до їх російські прес-служби одне і теж питання: які з соціальних зобов'язань по відношенню до ЛГБТ-співробітників, якими пишається їх глобальний офіс, реалізуються в Росії.

Нас цікавив конкретний кейс: якщо російському співробітнику надається сімейна страховка для чоловіка або дружини, чи може він вписати в неї свого одностатевого партнера? Треба обмовитися, що за російським трудовим законодавству компанія не зобов'язана забезпечувати добровільним страхуванням своїх співробітників, тим більше членів їх сімей. Але ми вирішили, що якщо, наприклад , Coca-Cola або Citigroup заявляють про недискримінацію на найвищому рівні, пишаються спонсорством гей-парадів і ЛГБТ-форумів, випускають корпоративні звіти по глобальному різноманітності (Global Diversity Report), то і права на другу страховку в компанії повинні бути рівними незалежно від країни.

У результаті вийшло не стільки розслідування, скільки захоплюча історія-опис спроб нашого кореспондента домогтися від російських представників міжнародних компаній більш-менш виразних коментарів.

Мовчання

Зізнатися, специфіку російського піару я знала погано. Це тепер, після нашого міні-дослідження, я піар-стратег покраще багатьох. А на початку я виявилася не готова почути визнання співробітника рецепції нафтової компанії Chevron про те, що вона не може перевести дзвінок журналіста в прес-службу «у відповідності з політикою конфіденційності компанії». Глобальний офіс Chevron на наш запит за тиждень також не відповів. Мабуть, теж у відповідності з політикою конфіденційності. Після чого мені захотілося працювати в їх прес-службі.

Піарники General Motors, Volkswagen, Credit Suisse, Deloitte, Nokia, Johnson & Johnson, а також GAP не відповіли на наші листи, жодного разу за два тижні не були доступні по робочому телефону, проігнорували приватні повідомлення в Facebook. Так виглядає піар-стратегія номер один. Можливо, це і є найпростіший спосіб піти від незручного запитання, але, погодьтеся, це не те, чого чекаєш від співробітників найбільших міжнародних корпорацій. Особливо ми хотіли поговорити з фінансистами з Credit Suisse, що придумали цієї осені інвестиційний портфель з акцій блакитних фішок, які проводять прогресивну політику щодо ЛГБТ. Але ні російський, ні британський офіс нам так і не відповів.

«Не коментуємо»

Наше питання викликало сміх, збентеження, острах, агресію і нерозуміння у більшості піарників. Піарник однієї з найбільших транснаціональних корпорацій сказав: «Ви це серйозно питаєте? Ви в курсі, що 88 % росіян підтримують цей закон (про заборону пропаганди гомосексуалізму. - Прим. Ред.)?» Інший співробітник після тижневого "раздумия" зізнався, що «Ви , журналісти, змушуєте нас думати». В результаті двотижневих переговорів деякі з них відмовилися давати нам коментарі зовсім. Відмовки були найрізноманітнішими - коли-небудь The Village, сподіваюся, випустить з них календар на підтримку ЛГБТ.

Chrysler «вирішив не коментувати це питання, тому що sensitive», для Novartis «це не принципове питання, тому нам нема чого сказати». (При цьому Novartis рік з року беруть участь у конкурсі Top 50 Companies for Diversity, напевно, саме тому, що для них це не принципово.) Citi відповіли «не коментуємо» без пояснення причин (будь ласка, не забудьте внести це в свій Global Diversity Report), в Xerox «воліли б не відповідати на це питання» (сподіваюся, ви розповісте про це на Xerox LGBT Conference), McKinsey просто відмовилися коментувати (передавайте привіт своїй ЛГБТ-профспілці GLAM). Але приз журналістських симпатій виразно йде Наталії Луньової, директору з корпоративних комунікацій голландського конгломерату ING, у якої «не було бажання коментувати це питання». Я відразу згадала ледачу морду помаранчевого лева, який зображений у них на логотипі. Мені здалося, що це саме він відповідав мені жіночим голосом: «У мене немає бажання. Телефонуйте до Амстердаму!»

Співробітник відділу кадрів фармацевтичної компанії Pfizer захворіла, а потім прес -служба «питання зняла», в MasterCard спочатку HR була у відрядженні, а потім вони «зрозуміли, що все одно не встигнуть». (Сподіваюся, з фінансами вони справляються спритніше.) У PRP Group, які займаються піар-обслуговуванням Microsoft, спочатку розповідали, що «авторизований давати коментарі людина мотається напередодні Сочі» - про винахід смартфонів, ймовірно, тут не знають. Потім виявилос , що «питання задати немає можливості» , і вони «і так напружили велику кількість людей», і «ми вам написали відповідь, що всі спікери зайняті, і на цьому заспокоїлися» , і «ми залежні від головного офісу»  «ми іноді чекаємо відповідей із США по два тижні». Боже мій, як це схоже на спілкування з операційною системою Windows 98.

Толерантність без страховки

Наступна група компаній спокійно і докладно пояснювала нам свою позицію по відношенню до ЛГБТ-співробітників. Не кидали телефон, не посилали в Амстердам і навіть передзвонювали самі. У Ford Sollers (єдиний автовиробник, який нам відповів) розповіли, що вони дотримуються загальносвітових стандартів Ford недискримінації за будь-якою ознакою. Проте сімейні страховки покладені тільки членам сім'ї співробітника  тобто тим, у кого шлюб зареєстрований. Те ж саме нам сказали і в Avon.

Як нам пояснили в російському підрозділі банку BNP Paribas, у них є єдиний стандарт соцпакета, який поширюється на всі 200 тисяч співробітників у всіх 80 країнах, і деякі можуть його розширити, як, наприклад, в США, але принципи недискримінації працюють скрізь.

У Hewlett-Packard страхові пільги поширюються тільки на тих, хто перебуває у шлюбі. Якщо, наприклад, до Росії приїде експат з Франції, де легалізовані одностатеві шлюби, його партнеру дадуть сімейну страховку. А росіянам - ні. У консалтинговій компанії KPMG дають страховки тільки самим співробітникам, а політика різноманіття зосереджена на допомозі у працевлаштуванні людям з різною формою інвалідності.

У Sony політика недискримінації по відношенню до співробітників прописана в Sony Group Code of Conduct, але працюють вони за російським законодавством.

У PricewaterhouseCoopers поки не було випадкі , коли ЛГБТ-співробітники зверталися з проханням надати страховку для партнерів. За словами прес-служб , складнощі можуть виникнути з правилами роботи російських страхових компаній, які вимагають свідоцтво про шлюб для оформлення страховки.

PepsiCo узгодити свій офіційний коментар з штаб-квартирою так і не встигл , але з розмов з співробітниками компанії нам відомо, що у них страховки взагалі не поширюються на подружжя. Компанія оплачує страховку співробітнику і покриває частину страховки на дітей. Американська готельна мережа Hyatt в країнах, де не прийняті одностатеві шлюби, діє в рамках законодавства країни.

Прес-секретар Coca -Cola, на жаль, попросив не публікувати свій коментар, «щоб уникнути ескалації в західній пресі». Нам дозволили використовувати лише офіційну заяву, яку компанія випустила після акції протесту нью- йоркських гей-активістів у серпні. Вони тоді виливали кока-колу на Таймс-сквер і закликали Coca-Cola не підтримувати Олімпійські ігри в Сочі, несли плакати «Coca -Cola, не будь спонсором ненависті!» та «Coca-Cola, підтримай російських геїв!». Крім усього іншого, ці сміливі люди закликали компанію Coca-Cola надати одностатевим партнерам співробітників російського відділення ті ж соціальні пільги, що й у їхніх американських колег.

Так ось в цій заяві Coca-Cola нагадує, що є давніми прихильниками ЛГБТ-ком'юніті і виступають за різноманітність за допомогою корпоративних правил, не виправдовують нетерпимість або дискримінацію будь-якого роду, протягом восьми років очолюють Corporate Equality Index, промотують Spirit Day (день підтримки ЛГБТ-молоді), є спонсорами гей-параду в Нью-Йорку і так далі.

На жаль, в російській версії цього документк, яке є в розпорядженні The Village, відсутнє слово «ЛГБТ» , там лише йдеться про те, що «Coca-Cola завжди діює відповідно до законодавства країн, в яких ведуть бізнес, і керуються принципом невтручання в політичні питання». А потім ще: «У нашому бізнесі одне з ключових місць займає таке поняття, як толерантність. Глобальна політика взаємної поваги компанії показує наше бачення того, як повинні ставитися співробітники один до одного і оточуючим, діючи від імені компанії. Підкреслюється повагу до відмінних рис кожного, об'єднання людей і створення середовища, вільного від дискримінації. Ми не поділяємо нетерпимості будь-якого роду. Ми прагнемо, щоб наша компанія була настільки ж багатогранною, як наші бренди і наші споживачі». А як же про гей-парад? Spirit Day? Corporate Equality Index?

Як вдалося з'ясувати, Coca -Cola в Росії не є частиною американської компанії, а зареєстровані як російське юридична особа, тому зобов'язані підкорятися тільки російському трудовому кодексу. І ніяких тобі Spirit Day на роботі.

У Unilever нас запевнили, що заохочують особистісне різноманіття і завжди кличуть на корпоративні заходи співробітників з близькими людьми, що не конкретизуючи, в яких стосунках ці близькі повинні з ними мти (в офіційних чи неофіційних), але на питання про страховку так і не відповіли.

Наші переможці

Більшість моїх колег і друзів не вірили в те, що мені вдасться знайти компанію, яка б дотримувалася в Росії тих же правил по відношенню до ЛГБТ- співробітників, що і в США. Але у мене вийшло. Їх навіть виявилося кілька: це Nike, Deutsche Bank, Dell, Boston Consulting Group, Disney і Google.

Представники компанії Nike сказали, що підтримують «ЛГБ -спільноту протягом довгого часу, що включає визнання одностатевих шлюбів, громадянського партнерства і політики недискримінації на роботі». Прес-секретар зізналася, що не має права розголошувати деталі контрактів співробітників, але запевнила нас , що «існуючі в компанії правила діють для всіх співробітників однаково». Приблизно те ж саме нам відповіли піарники Google: що дискримінації немає, але розкривати соціальні бенефіти контрактів вони не мають права.

У російському Deutsche Bank, як і в інших країнах світу, діє програма Diversity, яка підтримує не тільки ЛГБТ, але і співробітниць з дітьми, спортсменів, надаючи їм гнучкий робочий день, час для тренувань або віддалену роботу. При цьому випадків, коли ЛГБТ-співробітник звертався за страховкою для партнера, поки не було, але у відповідності з політикою компанії йому не зможуть відмовити, сказали нам в банку. Dell теж працюють за єдиними стандартами по всьому світу, і якщо соціальна програма для ЛГБТ є в США, то вона буде діяти і в Росії, запевнив їх представник.

У московському офісі The Boston Consulting Group нам розповіли, що вони використовують термін «significant other (SO)», яким називають близької людини співробітника, не важно, законна це дружина, girlфренд або одностатевий партнер. Співробітник сам вибирає, хто для нього SO, і на нього поширюються компенсації та пільги для членів сімей.

У московському офісі компанії Disney співробітник має право вписати в страховку постійного партнера, маючи на увазі, що він не може офіційно на ньому одружитися і представити свідоцтво про шлюб. У такому випадку компанія дасть позитивну відповідь.

Джерело: http://www.the-village.ru/

Підписуйтесь на Telegram канал @lgbtorgua

Підписуйтесь
на наші акаунти